Renskib
Renskib lammeulds polerrondel til bådpolering
Bådpolering
På fjernlager
Der er mange der tror at bådpolering er svært og at det kræver hårdt arbejde at få et godt resultat. Der er ingen tvivl om at der skal lægges noget knofedt i poleringen hvis man vil få båden til virkelig at skinne. Men det er primært første gang båden bliver poleret. Hvis du er god til at holde båden i løbet af sæsonen, så bliver poleringsarbejdet meget lettere året efter.
Det bliver dog også væsentligt lettere hvis man kender fif'ene til den gode bådpolering.
Først og fremmest skal man huske på at en båd i langt de fleste tilfælde ikke er malet. Der kan dog være tilfælde hvor båden er malet og så skal man bruge en anden fremgangsmåde, der mere ligner den man bruger når man skal polere bil.
Typisk er bådens glasfiberskal støbt så der ligger et lag gelcoat eller topcoat på ydersiden. Det er simpelthen et produkt der bliver påført støbeformen før båden bliver støbt. Når båden så tages ud af støbeformen så har den allerede det yderste lag topcoat.
Fordelen ved topcoat eller gelcoat er at den er væsentligt tykkere end almindelig maling. Den kan være fra typisk 250 my til 2.000 my og det er en kæmpe fordel når man skal polere. Tykkelsen på gelcoaten betyder nemlig at der er mulighed for at polere en ganske lille smule af den døde og beskadigede overflade af. Dog skal man altid være påpasselig med at slibe eller polere for meget på overfladen, for når gel coaten først er slebet eller poleret væk, så kan den ikke let genskabes.
Gelcoat er for det første ikke vandtæt - det er der ikke noget problem i, men mange tror fejlagtigt at der ikke kan trænge vand gennem gelcoaten... det kan der. Netop dette er årsagen til at gelcoat under vandlinjen skal beskyttes med epoxy-primer, for at undgå osmose.
Hvis man kigger på overfladen af din båd i et microskob, så vil du se at overfladen er meget ujævn - det ligner simpelthen et månelandskab og det er dét (sammen med skidt og kalkaflejringer mv.) der får din båd til at se mat ud. Derfor skal du fjerne de ujævnheder der er i gel-coaten. Det gør du ved at bruge en "rubbing" som har et ganske fint slibemiddel i sig. Hvis overfladen er meget slem kan det være du skal vandslibe den. Det gør man bedst med "Abraloner", som er vandslibe rondeller som man sætter på sin polermaskine. Det kan være et stort arbejde, men når først det er gjort og hvis du vedligeholder din polering, så vil den blive ved med at stå med en rigtig fin glans.
Her nedenfor ser du eksempler på Abraloner - vandslibepapir til din polermaskine. Husk at du skal slutte din vandslibning med korn 4000.
Der findes meget forskelligt udstyr til bådpolering, men det vigtigste er en roterende polermaskine og en ÆGTE lammeuldsrondel.
Hvis ikke du bruge en rondel i ægte lammeuld, så vil du få hologrammer (meget fine ridser) når du polerer båden. Derfor skal du sætte dig ind i hvilken rondel der er bedst til din bådpolering. Vi er generelt meget glade for Renskibs lammeuldsrondel, og sammen med adapteren og en professionel roterende polermaskine, får du et rigtig godt udgangspunkt for din bådpolering.
Renskib
Bådpolering
På fjernlager
1852
Slibe og polermaskiner
På fjernlager
3M
Bådpolering
På fjernlager
1852
Slibe og polermaskiner
På lager
1852
Slibe og polermaskiner
På fjernlager
Renskib
Bådpolering
På lager
Det kan godt betale sig at købe god kvalitet, hvis du selv skal polere båden. Der er flere forskelle mellem kvalitetspolermaskiner og "budget"-polermaskiner, men den helt overvejende er styrken. Alpina Marine bruger rent professionelt Mirka da maskinerne er lavet til længerevarende brug og er utroligt stærke. Fordelen ved dem er at de ikke går ned i rotation selvom du lægger godt tryk på.
Hvis du er ude efter en polermaskine som er lille og let og som er velegnet til bådpoleringen, så har 1852 en rigtig fin og økonomisk model som får dig godt i gang.
Hvis du skal have en lille batteridrevet polermaskine så kan du prøve den lille dual action fra 1852. Den er god til de små steder som kan være svære at komme til og kan også bruges til vandslibning med Abraloner.
Mirka
Polér- og slibemaskiner
På lager
1852
Slibe og polermaskiner
På lager
Slibe og polermaskiner
På fjernlager
Man kan overordnet dele poleringsmidler til både op i 4 kategorier. Petrokemisk polering er den traditionelle poleringstype hvor man arbejder med en "rubbing" og herefter en voks som er tilsat et opløsningsmiddel for at blødgøre den. Den næste er de vand-baserede polermidler - her kan eksempelvis nævnes Renskibs produkter, som alle er vand-opløselige og svanemærket. Som noget af det nye er der kommet nano-polermidler og keramiske polermidler.
Det er meget forskellige måder disse midler virker på og de er også meget forskellige at polere med. Det er meget forskelligt om folk er til den ene eller anden type af polermidler, men det er vigtigt at vælge en type der er lavet til gel coat og top coat, da det er meget anderledes end at polere en malet eller lakeret overflade.
Daniel
Har du brug for at finde ud af, hvor meget bundmaling du skal bruge til din båd?
Uanset om du skal bundmale for første gang eller skifte til en mere miljøvenlig løsning som Coppercoat, er det vigtigt at vide, hvor meget maling du skal bruge. En korrekt beregning sikrer, at du har nok maling til opgaven og undgår spild.
Vi har lavet 3 metoder til hvordan du kan beregne arealet på bunden af din båd.
Hvorfor er det vigtigt at kende arealet?
Sådan beregner du arealet
Der findes flere metoder til at beregne arealet af din båds bund. Her er nogle af de mest almindelige:
1. Den helt simple (estimat)
Udregningerne er kun vejledende, men giver et godt billede af mængden man skal bruge.
* LWL = længde af vandlinjen
B = Bredden (Det bredeste sted)
D = Dybdeagangen (fra vandlinje til underkant køl)
2. Den lidt mere avancerde metode:
3. Den mere præcise metode:
Tips til at gøre beregningen nemmere:
Hvad skal du bruge?
Husk:
Når du har beregnet arealet af bunden på båden kan du så bruge dette areal til at estimere hvor meget bundmaling du skal bruge. Malingsproducenterne opgiver altid hvor meget maling der skal bruges per m2 i deres tekniske datablade (TDS)
Du har skrabet din 30 fods sejlbåd med finnekøl ind til primer og slebet den jævnt. Nu vil du give den 2 lag Hempel Light Primer, 1 lag Hempel Silic one Tiecoat og 2 lag Hempel Silic One.
Nu finder du databladet for Hempel Light Primer, hvor der står "Teoretisk rækkeevne 8,2 m²/L [334 sq ft/US gal]". Da du skal male 2 gange Light Primer, skal du således bruge 2 stk. 2,25 liter (vi anbefale 1 hvid og 1 grå, så du kan skelne lagene). For Hempel Silic One Tiecoat er teoretisk rækkeevne "Teoretisk rækkeevne 10 m²/L [401sq ft/US gal]", hvilket betyder at der skal bruges 1,56 liter. Dvs. at hvis der rundes op, skal der bruges 3 x 0,75 liter Hempel Silic One Tiecoat. For Hempel Silic One er den teoretiske rækkeevne også 10 m²/L [407sq ft/US gal. Hvilket betyder at der skal bruges 3 x 0,75 liter per lag og eftersom der skal påføres 2 lag, skal der bruges 6 x 0,75 liter Hempel Silic one.
Hempel
Primer & grundmaling
På lager
Hempel
Primer & grundmaling
På lager
Hempel
Biocidfri bundmaling
På lager
Hempel
Biocidfri bundmaling
På lager
Hempel
Biocidfri bundmaling
På lager
Hempel
Biocidfri bundmaling
På lager
Hempel
Biocidfri bundmaling
På lager
Hempel
Biocidfri bundmaling
På lager
Hempel
Biocidfri bundmaling
På lager
Hempel
Biocidfri bundmaling
På lager
Hempel
Biocidfri bundmaling
På lager
Hempel
Biocidfri bundmaling
På lager
Hempel
Biocidfri bundmaling
På lager
Hempel Light Primer 11630 Off White - HVID (2,25 liter)
1.234,00
Hempel Light Primer 12170 Stone Grey - GRÅ (2,25 liter)
1.234,00
Hempel Silic One Tiecoat 23410 Yellow - GUL (0,75 liter)
Hempel Silic One Fouling 19990 Black - SORT (0,75 liter)
Hempel Silic One Fouling 30390 True Blue - BLÅ (0,75 liter)
Hempel Silic One Fouling 59151 Red - RØD (0,75 liter)
Silic One gør det selv pakke til båd på 16-20 fod - SORT
3.538,00
Silic One gør det selv pakke til båd på 16-20 fod - BLÅ
3.538,00
Silic One gør det selv pakke til båd på 16-20 fod - RØD
3.538,00
Silic One gør det selv pakke til båd på 21-26 fod - RØD
4.890,00
Silic One gør det selv pakke til båd på 27-31 fod - SORT
6.241,25
Silic One gør det selv pakke til båd på 27-31 fod - BLÅ
6.241,25
Silic One gør det selv pakke til båd på 27-31 fod - RØD
6.241,25
Vil du have hjælp?
Er du stadig i tvivl om, hvordan du skal beregne arealet på din båds bund? Kontakt os hos Alpina Marineudstyr, så hjælper vi dig gerne. Vi kan også hjælpe dig med at vælge den rigtige bundmaling til din båd og give dig råd om påføring.
Daniel
Alle os med motorbåd der står på en bådtrailer har prøvet det. Båden er kommet på land og det er tid til at gøre bunden ren og bundmale den. Men problemet med både på bådtrailere er at det er svært (hvis ikke umuligt at komme til), så det bliver ordentligt. Båden står simpelthen for lavt og der er for mange ruller og støtter på bådtraileren til at man rigtigt kan komme til.
Med vores portalkran er det rigtig let at hejse båden op så du kan komme ordentligt til under båden. Det gør det meget lettere at højtryksrense bunden ordentligt og eventuelt skrabe ruer og anden bevoksning af. Herefter kan du roligt sætte malertape på vandlinjen og male bunden.
... så booker du blot så mange dage du har behov for til udførslen. Når du har booket tid, kører du båden til Alpina Marine på Bådebyggervej 1 i Næstved. Vi hjælper med at få hejst båden op og gøre det sikkert at færdes under båden. Så kan du enten sætte din egen højtryksrenser til eller du kan leje vores. Når du er færdig med at højtryksrense bunden, tager du en kop kaffe eller frokost, mens bunden tørrer. Når bunden er helt tør kan du gå i gang med at bundmale. Du kan naturligvis købe bundmaling, primer, malertape, malergrej og meget andet i vores bådudstyrsbutik.
Vinterklargøring
På lager
Kun afhentning i butik
Leje af portalkran til afvask og bundmaling af trailerbåd - per påbegyndt dag.
... så booker du blot den korrekte bådstørrelse og afleverer din båd i Alpina Marines marinecenter på Bådebyggervej 1 i Næstved - så klarer vi resten for dig. Du skal forvente ca. 1 uges behandlingstid.
Bundmaling
På lager
Kun afhentning i butik Bundmaling
På lager
Kun afhentning i butik Bundmaling
På lager
Kun afhentning i butik
Højtryksrens og bundmaling trailerbåd 0-15 fod
Højtryksrens og bundmaling trailerbåd 16-20 fod
Højtryksrens og bundmaling trailerbåd 21-26 fod
Vinterklargøring
På lager
Kun afhentning i butik
Vinterkonservering af bådmotor
International
Bundmaling
På lager
International
Bundmaling
På lager
International
Bundmaling
På lager
International
Bundmaling
På lager
International
Bundmaling
På lager
International
Bundmaling
På lager
Daniel
Her er en guide til at rengøre din bådkaleche hvis den er meget beskidt, har alger, skimmelsvamp og mug. Der er risiko for at bådkalechen kan få misfarvninger, gå i stykker og at syningerne kan gå op... du skal KUN bruge denne metode som sidste udvej!
At have en båd er en fornøjelig oplevelse, men det kræver også vedligeholdelse, især når det kommer til at holde dine bådkalecher rene og fri for alger, skimmelsvamp og mug. Disse ubehagelige vækster kan ikke kun ødelægge udseendet på dine kalecher, men de kan også forårsage skader og sundhedsrisici. Så hvordan kan du effektivt rense dine beskidte bådkalecher og forhindre, at alger, skimmelsvamp og mug kommer tilbage? Lad os udforske det nærmere.
Vi har lavet en guide med nogle rengøringsmetoder som du kun må bruge på kalecher, som du ellers havde overvejet at smide ud. Guiden herunder og videoen er altså sidste udvej og der er risiko for at metoden kan ødelægge din kaleche, misfarve den eller ødelægge syningerne.
Trin 1: Fjern løs snavs og skidt
Inden du begynder at bekæmpe alger, skimmelsvamp og mug, er det vigtigt at fjerne alt løst snavs og skidt fra dine bådkalecher. Brug en højtryksrenser, blød børste eller en støvsuger med en børstevedhæftning for at forsigtigt fjerne snavs, blade og andre løse partikler. Dette trin er afgørende for at forhindre, at snavs bliver skrubbet ned i stoffet under rengøringsprocessen.
Trin 2: Lav en rengøringsløsning
Når dine kalecher er fri for løs snavs, er det tid til at lave en effektiv rengøringsløsning. Da kalechen i videoen ikke stod til at redde og alternativet var at smide den ud, har vi brugt kemikalier, som man ellers ikke må bruge på kalecher.
Trin 3: Påfør Cillit Bang Mould Remover
Spray Cillit Bang Mould Remover (den sorte) på kalechen mens den er lidt våd. Brug en børste til at fordele det ud på området. Sørg for at dække alle områder, hvor der er synlige spor af alger, skimmelsvamp eller mug. Lad rengøringsløsningen sidde.
Trin 4: Skrub forsigtigt
Efter at have ladet rengøringsløsningen sidde i et par minutter, skal du forsigtigt skrubbe de berørte områder med en blød børste eller en svamp.
Trin 5: Gentag processen
Bliv ved med at påføre Cillit Bang Mould Remover på overfladen og vend kalechen så du kan komme til den på begge sider. Hvor længe og hvor mange gange du skal gentage processen kommer an på hvor angrebet kalechen er. I videoen lod vi kalechen ligge over natten med Cillit Bang på og fortsatte næste dag.
Vi brugte 3 flasker Cillit Bang Mould Remover til en havnekaleche på ca. 2,5 m2
Trin 6: Skyl grundigt
Når du har skrubbet alle de berørte områder og kan se at mug og skimmelsvamp er ved at forsvinde fra bådkalechen, skal du skylle den grundigt med rent vand. Brug gerne en højttryksrenser, en haveslange eller en spand med rent vand til at skylle væk rengøringsløsningen og eventuelle resterende alger, skimmelsvamp og mug. Sørg for at fjerne al rengøringsmiddel for at forhindre, at det forårsager yderligere skader eller misfarvninger.
Trin 7: Lad det tørre
Efter at have skyllet din bådkaleche grundigt, skal du lade dem lufttørre helt. Undgå at pakke dem væk, før de er fuldstændigt tørre, da fugtige forhold kan fremme væksten af alger, skimmelsvamp og mug. Hvis det er muligt, skal du lade dine kalecher tørre i solen, da solens UV-stråler kan bidrage til at dræbe eventuelle resterende bakterier og sporer.
Trin 8: Det vigtigste - impregnering
Når kalechen er blevet ren og er helt tør, er det tid til impregnering. Dette er det vigste element i denne proces, da det er impregneringen der giver båkalechen liv igen og sørger for at den holder sig tæt. Når du impregnerer den er det vigtigt at gøre det fra indersiden, men når du har givet den en hård omgang som denne skal du give den fra både indersiden og ydersiden.
Forebyggelse er nøglen
Når dine bådkalecher er blevet rengjort og er fri for alger, skimmelsvamp og mug, er det vigtigt at vedligeholde dem regelmæssigt for at forhindre, at problemerne vender tilbage.
Når du vedligeholder din bådkaleche, skal du ikke bruge ovenstående fremgangsmåde. En kaleche der er i god stand og som ikke er angrebet af mug og svamp skal rengøres med et mildt rengøringsmiddel hvert år, tørre og opbevares et tørt sted, når de ikke er i brug. Det er en god ide at impregnere dine bådkalecher hvert år, da det hjælper til at skimmelsvamp ikke sætter sig igen og giver ekstra beskyttelse mod fugt og skadelige vækster.
At holde dine bådkalecher rene og fri for alger, skimmelsvamp og mug kræver lidt arbejde, men det er afgørende for at bevare deres udseende og levetid. Ved at følge disse trin og vedtage en regelmæssig vedligeholdelsesrutine kan du nyde din bådture uden at bekymre dig om beskidte kalecher.
Star Brite
Anden bådpleje
På lager
Star Brite
Anden bådpleje
På lager
Hempel
Kalecherens & Impregnering
På lager
Star Brite
Anden bådpleje
På lager
1852
Børster & svampe
På lager
1852
Børster & svampe
På lager
Star Brite waterproofing imprægnering med PTEF 650 ml
Star Brite waterproofing imprægnering med PTEF 3800 ml
Hempel Textile Protect 0,5 l
Star brite sail & canvas cleaner 500 ml
1852 Pindsvinbørste til skaft med vandgennemløb
1852 skaft 1,4m med vandgennemløb og on/off kontakt
Daniel
Langt de fleste både der er malet med selvpolerende bundmaling har problemer med bundmaling der skaller af. Det er fordi der males et nyt lag bundmaling på hvert år og efter nogle år, kan de mange lag ikke modstå den modstand der er i vandet og så falder det af i flager under sejlads.
Der er i princippet ikke noget galt med det og så længe der er resterende maling på skal den nok holde ruerne væk (hvis det er en kvalitetsmaling). Men det er en god idé at slibe noget af det overskydende af og komme ind til en fast bund igen.
Dette handler IKKE om hvordan du laver en fuld bundbehandling, med ny primer mv. Videoen handler om hvordan du let kan slibe din bundmaling plan og pæn, som en del af den almindelige vedligeholdelse.
Sørg for at du har en rigtig god rystepudser med sug/støvsuger på. Du skal også sørge for at bruge gode sliberondeller - vi bruger Abralnet fra Mirka, da suget er direkte igennem rondellen. Det betyder at det støver ganske lidt og skader derfor hverken dig eller de omkringliggende både. Vi har brugt sliberondeller med korn 40.
Du skal huske gode værnemidler - handsker, briller, maske og gerne høreværn.
Brug en god vandlinjetape og vær altid opmærksom på ikke at lade vandlinjetapen sidde. Det er ligegyldigt om det er en rød, blå eller gul tape, så risikerer du at den sidder fast i vandlinjen.
Til maling af bunden skal du bruge et godt rullesæt og en god bundmaling. Gør dig selv den tjeneste at bruge en kvalitetsbundmaling - der er absolut en sammenhæng mellem pris og kvalitet i bundmaling. Så skal du bruge god vandlinjetape, lidt god musik og en kop kaffe... Det er ikke så svært :-) GOD FORNØJELSE!
Mirka
Polér- og slibemaskiner
På fjernlager
Mirka
Slibemateriale
På lager
Malerruller & malerrullesæt
På lager
International
Bundmaling
På lager
Malertape & afdækning
På lager
QPT
Værnemidler
På lager
1852
Malergrej
På fjernlager
Mirka DEROS 680CV 150mm Orbit 8,0
5.464,00
Mirka ABRANET ACE HD 150mm Grip P40, 25/Pack
516,00
Rullesæt 10 cm filt - til bundmaling mv.
59,00
Micron 350 Sort (2,5 liter)
1.349,00
Vandlinjetape 25mm x 66 meter
79,00
QPT Maler handske Super Str. L
1852 beskyttelse brille model standard 1
Daniel
Kalecher, sprayhoods, cockpittelte og bompresenninger er udsat for elementernes rasen og derfor er der ofte behov for at de bliver rengjort og herefter impregneret. Ofte sætter der sig alger, som gør cockpitteltet grønne, og de sætter sig normalt i syninger og ved lynlåse. Indenvendigt vil du nok erfare at dit cockpit telt har nogle sorte pletter. Disse skyldes skimmel som sætter sig indenvendigt - typisk fordi der har været en smule organisk aktivitet indenfor i cockpitteltet - så som madlavning eller madlavningsos.
Hvis du oplever at vinduerne er blevet matte, så er det helt normalt. Vinduerne i cockpittelte og spray hoods er lavet af plastic og den bliver ridset med tiden. Du kan også erfare at vinduerne i cockpit-teltet bliver mælkehvid eller tågede og det er som et resultat af langvarig udsættelse for UV-lys, men det kan også skyldes at der har været brugt kemikalier på vinduerne som de ikke har kunnet tåle.
Bådkalecher og bådpresenninger og cockpittelte bliver udsat for rigtig meget og kraftigt UV lys. Det er stoffet normalt beregnet til, men syningerne og lynlåsene kan sjældent holde til den lange påvirkning af UV stråler. Derfor vil du sikkert se at dine lynlåse går først i stykker eller også gør syningerne. Det er fordi den tråd der bruges ikke er god til at klare solens stråler.
Der findes produkter som er meget velegnet til at rense dine overdækninger på båden, om det så er cockpittelt, sprayhood, havnepressenning, bompresenning eller noget helt andet. Vi har samlet produkterne som kan hjælpe dig med hhv. at rengøre og herefter preservere/impregnere dine kalecher på båden.
Daniel
Når man sejler med båd, er det vigtigt at sikre, at alle ombord har en redningsvest på. Redningsvesten er et af de vigtigste sikkerhedsudstyr, som man skal have med, når man sejler. Det er vigtigt at vælge den rigtige størrelse og type redningsvest, så man får den bedste sikkerhed ombord på båden. I denne artikel vil vi gennemgå de forskellige typer af redningsveste og hvordan man vælger den rigtige størrelse og type.
Når du sejler med båd, er det vigtigt at have den rigtige sikkerhed ombord. En af de vigtigste ting er en redningsvest. Redningsveste er designet til at hjælpe dig med at holde dig flydende, hvis du skulle falde i vandet.
Når du vælger en redningsvest, er det vigtigt at overveje størrelse, materiale og design. Størrelsen skal være korrekt, så den passer til den person, der skal bruge den. Materialet skal være lavet af et robust materiale, så det kan holde til sejlads. Designet skal være komfortabelt og let at bære.
Hvis du skal vælge en redningsvest til et barn, skal du sørge for at vælge en, der er designet specielt til børn. Det er vigtigt, at den passer korrekt og er komfortabel. Det er også vigtigt at vælge en, der er lavet af et robust materiale, så den kan holde til sejlads.
Redningsveste er ikke kun beregnet til mennesker. Der findes også redningsveste til hunde og katte. Disse veste er designet til at give hunde og katte den bedste sikkerhed ombord på båden. De er lavet af et robust materiale og har en komfortabel pasform der passer til kæledyr.
En selvoppustelig redningsvest er en type redningsvest, der har en luftpude indeni, som automatisk bliver fyldt med luft, når den kommer i kontakt med vand. Dette gør det meget lettere og hurtigere at få redningsvesten på, og det giver også en større grad af sikkerhed og beskyttelse.
Redningsvesten er designet til at give den bedste sikkerhed ombord på båden. Det er især vigtigt, at man vælger den rigtige størrelse redningsvest, så den passer til den person, der skal bruge den. Det er også vigtigt, at man sørger for at den er korrekt monteret og justeret, så den passer godt og giver den bedste sikkerhed.
En selvoppustelig redningsvest er også et godt valg til børn, da den er meget lettere og mere behagelig at have på. Det betyder, at børnene er mere tilbøjelige til at bære den, og det giver dem en større grad af sikkerhed og beskyttelse.
Det er vigtigt at huske, at en redningsvest ikke erstatter en svømmevest. En svømmevest er designet til at give ekstra sikkerhed og beskyttelse, når man er i vandet. Derfor er det vigtigt at have begge dele ombord på båden.
For at holde din redningsvest i god stand, skal du sørge for at tørre den af efter brug og undgå at lade den ligge i direkte sollys. Det er også en god idé at inspicere den regelmæssigt for at sikre, at alle stropper, spænder og andre dele er intakte.
Hvis du har børn, er det vigtigt at kontrollere, at deres redningsveste er godkendte til deres størrelse og alder. Det er også en god idé at kontrollere, at deres redningsveste er korrekt fastspændt, så de ikke kan glide af.
Hvis du følger disse trin, kan du være sikker på, at du og dine passagerer har den bedste sikkerhed ombord på båden. Sørg for at vælge den rigtige redningsvest, og vedligehold den regelmæssigt, så du kan føle dig tryg, når du er på sejlads.
En selvoppustelig redningsvest er en af de mest populære typer af redningsveste, da den er nem at have med ombord på båden. Den er let at bære og giver god sikkerhed, hvis uheldet skulle være ude. Men for at sikre, at den fungerer optimalt, er det vigtigt at vedligeholde den regelmæssigt.
For at holde din selvoppustelige redningsvest i god stand, skal du følge disse trin:
1. Først og fremmest skal du kontrollere, at den er i god stand, og at den ikke er beskadiget.
2. Kontroller, at den er den rigtige størrelse, og at den passer til børn og voksne.
3. Kontroller, at den er fyldt med den korrekte mængde luft.
4. Fjern eventuelle snavs og skidt fra overfladen af redningsvesten.
5. Kontroller, at alle stropper og remme er intakte og i god stand.
6. Kontroller, at udløseren ikke er udløst - hvis den er skal den skiftes.
7. Kontroller, at der er CO2-patronen vejer korrekt ihht. specifikationerne og ikke har huller eller rust.
Hvis du følger disse trin, kan du være sikker på, at din selvoppustelige redningsvest er klar til brug og giver dig den bedste sikkerhed ombord på båden. Du kan også indlevere din redningsvest til et godkendt service-værksted så som eksempelvis Alpina Marine.