Vi har et kæmpe udvalg af bundmaling her på shoppen fra kendte mærker som International, Hempel, Jotun m.m. Vi vil gerne være din foretrukne partner når du køber bundmaling og reservedele til båd og motor. Vi er selv sejlere, og den bundmaling du finder på shoppen og i vores fysiske marinebutik i Næstved – er netop bundmaling vi bruger på egen båd. Det er meget vigtigt for os at de produkter som sælges her, har en kvalitet som vi kan stå inde for. Vi er et team der meget gerne vil hjælpe dig med at finde den rigtige bundmaling til din båd.
Hvilken bundmaling skal jeg vælge?
Som marinecenter anbefaler vi mærkevarer. Vi lægger selv et stort arbejde i at bundmale vores kunders både – noget du også skal gøre med din båd. Vores erfaring som marinecenter er at de billigere bundmalinger ikke holder bunden på båden ren, på samme måde som de kendte mærkevarer. Det er et stort arbejd at bundmale båd – derfor anbefaler vi at du vælger en bundmaling som holder din båd ren og fri for alger hele sæsonen.
Hvilken bundmaling du skal vælge, er afhængig af din båd og hvordan du sejler. Som tommelfingerregel kan vi sige at farten du sejler i, er afgørende for hvilken bundmaling som er korrekte til din båd. Til sejlbåde og motorbåde der sejler under 20 knob, anbefaler vi selvpolerende bundmaling. Til hurtige motorbåde og kapsejlere der ønsker max fart anbefaler vi hård bundmaling. Til træbåde anbefaler vi blød bundmaling. Vidste du at International Micron 350 kan påføres 12 måneder før søsætning?
Her på shoppen og i vores marinebutik i Næstved finder du bundmaling fra bl.a. Hempel. International og Jotun, bundmaling som vi som marinecenter bruger på både vi selv bundmaler for bådejere. Søger du efter f.eks. efter Hempel Mille Xtra finder du den her, søger du efter International Micron 350 finder du den her og søger du efter Jotun NonStop finder du den her. Iblandt vil du finde ekstra gode tilbud og kampagner på bundmaling på shoppen. Er det en farve eller størrelse du ikke finder – kontakt os gerne, så finder vi en løsning.
Bundmaling med eller uden biocider
De fleste bundmalinger indeholder biocider (et giftstof), som afgives løbende fra den selvpolerende bundmaling. På denne måde er der altid aktive stoffer på overfladen som hindrer begroning på din båd. De bundmalinger du finder på shoppen – er alle bundmalier som er godkendt og findes på miljøstyrelsens liste over godkendte bundmalinger. Vi anbefaler at du læser brugsvejledningen nøje når du åbner din bundmaling, brug gerne handsker så bundmalingen undgår kontakt med din hud.
Hvorfor bundmale båd?
Svaret her et nemt! Bundmaling er en special udviklet maling til både! I havet er der forskellige organismer og dyr som meget gerne vil bo på bunden af din båd. Bundmaling indeholder stoffer som modvirker begroning af alle de organismer som bor i vandet. Hvis du bundmaler din båd, beskytter du altså din båd for disse mikroorganismer og din båd sejler bedre. Vi havde en artikel om ruer og mikroorganismer tidligere – du kan læse hele artiklen her.
Tilbud på bundmaling
Du vil altid finde tilbud på bundmaling og bådtilbehør her på shoppen og i vores marinebutik. Tilbuddene vil variere i løbet af sæsonen. Hvis du vil sikre dig informationer om tilbud på bundmaling, bør du tilmelde dig vores nyhedsbrev – alternativt følge med på vores Facebook side. Vi fører mærkevarer og det bådtilbehør og den bundmaling vi har på tilbud, er kun anerkendte mærker som vi selv ville bruge på egen båd.
Har du brug for hjælp?
Om du er ny sejler, erfaren bådejer eller har gang i et større (eller mindre:) renoveringsprojekt deler vi gerne af vores viden. Vi vil gerne inspirere og hjælpe dig videre - tilfredse kunder er vigtigt for os. Vi håber nemlig at du kommer igen! Vi håber også at du fortæller om os til andre:)
Vidste du at.. vi er Sydsjællands førende marinecenter? Med beliggenhed ned til Næstved kanal og eget kajanlæg, kan vi med vores egen yachtkran løfte både op til 30 tons, sætte på stativ og køre direkte til indendørs eller udendørs bådopbevaring. Vi råder over ca. 4.500 m2 indendørs haller til vinteropbevaring af båd – og ca. 15.000 m2 udendørs areal til udendørs bådeopbevaring. Hos os kan din båd opbevares udendørs med eller uden mast. Vi er på pladsen hver dag – hvis døren til butikken er lukket er vi ude på pladsen. Besøg vores marinecenter på Bådebyggervej i Næstved.
Overvejer du at skifte til den revolutionerende Hempel Silic One bundmaling? Det er nemmere end du tror, selvom du allerede har en anden bundmaling på din båd! Med vores komplette Silic One pakke kan du nemt opgradere til en biocidfri bundmaling og nyde godt af alle dens fordele.
Hvad er fordelene ved Hempel Silic One?
Biocidfri: Hempel Silic One er et miljøvenligt alternativ til traditionelle bundmalinger, da den er helt fri for biocider.
Høj ydeevne: Den unikke silikone- og hydrogelteknologi giver en glat overflade, der minimerer begroning og forbedrer bådens glideevne.
Brændstofbesparelse: Mindre begroning betyder mindre modstand i vandet, hvilket resulterer i lavere brændstofforbrug.
Nem påføring: Silic One er nem at påføre og kræver minimal vedligeholdelse.
Sådan maler du Silic One oven på din gamle bundmaling:
Vores komplette Silic One pakke indeholder alt hvad du skal bruge til at male din båd i størrelsen 16-20 fod, 21-26 fod og 27-31 fod. Følg blot disse simple trin:
Undersøg din eksisterende bundmaling med en metalskraber. Sidder den godt fast, kan du male direkte ovenpå.
Fjern eventuelle løse eller porøse lag.
Vådslib overfladen og skyl grundigt med ferskvand.
Lad overfladen tørre helt.
2. Påfør Hempel Conversion Primer:
Bland de to komponenter af Conversion Primer grundigt.
Påfør primeren jævnt på hele bunden.
Husk: Conversion Primer har en lav viskositet, så vær opmærksom på at udjævne eventuelle løbere med det samme.
Lad primeren tørre i henhold til producentens anvisninger.
3. Påfør Hempel Silic One Tiecoat:
Tiecoat sikrer optimal vedhæftning mellem primeren og Silic One bundmalingen.
Påfør Tiecoat jævnt på hele bunden.
Lad Tiecoat tørre i henhold til producentens anvisninger.
4. Påfør Hempel Silic One:
Nu er du klar til at påføre Hempel Silic One bundmaling!
Fordel malingen jævnt på hele bunden.
Følg producentens anvisninger for antal lag og tørretider.
Husk: Mængderne af maling er estimater. Læs altid producentens anvisninger for behandling og påføring. Du finder sikkerhedsdatablade under "Download" på produktsiden.
Har du spørgsmål?
Kontakt os endelig, hvis du har spørgsmål til Hempel Silic One eller andre produkter. Vi står altid klar til at hjælpe!
Skift til VC Offshore: Den ultimative guide til Internationals nye tyndfilmsbundmaling
Er du træt af at skulle slibe din bundmaling ned hvert år? Ønsker du en bundmaling med minimal friktion og maksimal beskyttelse? Så er det tid til at skifte til International VC Offshore!
VC Offshore er den nyeste generation af tyndfilmsbundmalinger fra International, designet til at give dig en glattere bund, bedre fart og mindre vedligeholdelse. Men hvordan skifter man fra de ældre VC 17-varianter til denne nye teknologi? Frygt ej, Alpina Marineudstyr guider dig igennem processen!
Fra VC 17, VC 17m eller VC 17m Extra til VC Offshore:
Overgangen til VC Offshore er enkel, selv hvis du tidligere har brugt VC 17, VC 17m eller VC 17m Extra. Følg blot disse trin:
Rengøring: Vask grundigt med ferskvand og en egnet grundrens for at fjerne snavs, salt og alger.
Affedtning: Brug International VC General Thinner til at affedte overfladen.
Let slibning: Slib let med korn 240 sandpapir for at sikre god vedhæftning.
Påføring af VC Offshore: Påfør 2-3 lag VC Offshore med en rulle eller sprøjte. Husk at følge de angivne tørretider mellem lagene.
Bemærk:
Hvis din bund er i dårlig stand eller har mange lag gammel bundmaling, kan det være nødvendigt at fjerne den gamle bundmaling helt med Interstrip.
Ved overmaling af VC 17m Extra, skal du være opmærksom på, at denne indeholder zinkpyrithion, som kan påvirke vedhæftningen af VC Offshore. Kontakt os gerne for rådgivning, hvis du er i tvivl.
Sådan virker VC Offshore:
VC Offshore er en tyndfilmsbundmaling, der danner en ultra-glat overflade, som minimerer friktionen i vandet. Dette giver dig:
Øget fart: Mindre friktion betyder mindre modstand og dermed højere fart.
Reduceret brændstofforbrug: En glattere bund kræver mindre energi at bevæge sig gennem vandet, hvilket sparer dig penge på brændstof.
Minimal vedligeholdelse: Tyndfilmsteknologien betyder, at bundmalingen gradvist slides af i løbet af sæsonen, hvilket eliminerer behovet for at slibe hvert år.
VC Offshore er den ideelle løsning til dig, der ønsker:
En bundmaling med høj ydeevne.
En glattere bund og øget fart.
Mindre vedligeholdelse og besvær.
Besøg vores webshop for at købe International VC Offshore og alt det andet udstyr, du har brug for til at vedligeholde din båd. Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os for professionel rådgivning.
Har du brug for at finde ud af, hvor meget bundmaling du skal bruge til din båd?
Uanset om du skal bundmale for første gang eller skifte til en mere miljøvenlig løsning som Hempel Silic One, er det vigtigt at vide, hvor meget maling du skal bruge. En korrekt beregning sikrer, at du har nok maling til opgaven og undgår spild.
Vi har lavet 3 metoder til hvordan du kan beregne arealet på bunden af din båd.
Den helt simple (estimat)
Den lidt mere avancerede
Den helt præcise
Hvorfor er det vigtigt at kende arealet?
Mængde af maling: Ved at kende arealet kan du præcist beregne, hvor meget maling du skal købe.
Økonomi: Undgå at købe for meget eller for lidt maling.
Planlægning: Det giver dig et bedre overblik over projektet og hvor lang tid det vil tage.
Der findes flere metoder til at beregne arealet af din båds bund. Her er nogle af de mest almindelige:
1. Den helt simple (estimat)
Undervandsarealet af en sejlbåd med finnekøl: LWL x (B + D) x 0.50 = arealet *
Undervandsarealet af en sejlbåd der er langkølet: LWL x (B + D) x 0.75 = arealet *
Undervandsarealet af en motorbåd: LWL x (B + D) x 0.85 = arealet *
Udregningerne er kun vejledende, men giver et godt billede af mængden man skal bruge. * LWL = længde af vandlinjen B = Bredden (Det bredeste sted) D = Dybdeagangen (fra vandlinje til underkant køl)
2. Den lidt mere avancerde metode:
Rektangler og kvadrater: Hvis din båds bund primært består af rektangler og kvadrater, kan du måle længde og bredde på hver enkelt del og derefter beregne arealet for hver del. Til sidst lægger du alle arealberegninger sammen.
Cirkelformede dele: Hvis din båd har runde eller ovale dele, kan du approksimere dem som cirkler eller ellipser og bruge formlen for areal af en cirkel (A = πr²) eller ellipse (A = πab).
3. Den mere præcise metode:
Opdeling i mindre sektioner: Del din båds bund op i mindre, mere regelmæssige figurer (f.eks. trekanter, trapezoider) og beregn arealet for hver enkelt.
Bruge et computerprogram: Der findes specialiserede softwareprogrammer og apps, der kan hjælpe dig med at beregne arealet af komplekse former ved at indtaste mål eller ved at uploade tegninger af din båd.
Tips til at gøre beregningen nemmere:
Tegn en skitse: Lav en simpel skitse af din båds bund og mål alle relevante dimensioner.
Mål omhyggeligt: Brug et målebånd og sørg for at måle alle dimensioner nøjagtigt.
Rund op: Når du har beregnet arealet for hver enkelt del, kan du runde op med 10-20% for at være sikker på at have nok maling.
Hvad skal du bruge?
Målebånd: Til at måle længde, bredde og højde.
Blyant og papir: Til at lave en skitse og notere målene.
Lommeregner: Til at beregne arealet.
Computer: Hvis du vil bruge et computerprogram til at beregne arealet.
Husk:
Uregelmæssige former: Hvis din båds bund har mange uregelmæssige former, kan det være svært at få en helt præcis beregning. I sådanne tilfælde kan du kontakte en professionel for at få hjælp.
Overfladeruhed: Husk at tage højde for overfladeruhed, da det kan påvirke mængden af maling, der er nødvendigt.
Når du har beregnet arealet af bunden på båden kan du så bruge dette areal til at estimere hvor meget bundmaling du skal bruge. Malingsproducenterne opgiver altid hvor meget maling der skal bruges per m2 i deres tekniske datablade (TDS)
Eksempel (den simple beregning):
Du har skrabet din 30 fods sejlbåd med finnekøl ind til primer og slebet den jævnt. Nu vil du give den 2 lag Hempel Light Primer, 1 lag Hempel Silic one Tiecoat og 2 lag Hempel Silic One.
LWL (længde i vandlinje) = 6,9 meter
Bredde (det bredeste sted) = 2,96 meter
Dybgang (fra vandlinje til underkant køl) = 1,55 meter
Areal (LWL x (B + D) x 0.50 = arealet *) = (6,9 x (2,96 +1,55) x 0,5 = 15,56 m2
Nu finder du databladet for Hempel Light Primer, hvor der står "Teoretisk rækkeevne 8,2 m²/L [334 sq ft/US gal]". Da du skal male 2 gange Light Primer, skal du således bruge 2 stk. 2,25 liter (vi anbefale 1 hvid og 1 grå, så du kan skelne lagene). For Hempel Silic One Tiecoat er teoretisk rækkeevne "Teoretisk rækkeevne 10 m²/L [401sq ft/US gal]", hvilket betyder at der skal bruges 1,56 liter. Dvs. at hvis der rundes op, skal der bruges 3 x 0,75 liter Hempel Silic One Tiecoat. For Hempel Silic One er den teoretiske rækkeevne også 10 m²/L [407sq ft/US gal. Hvilket betyder at der skal bruges 3 x 0,75 liter per lag og eftersom der skal påføres 2 lag, skal der bruges 6 x 0,75 liter Hempel Silic one.
Vil du have hjælp?
Er du stadig i tvivl om, hvordan du skal beregne arealet på din båds bund? Kontakt os hos Alpina Marineudstyr, så hjælper vi dig gerne. Vi kan også hjælpe dig med at vælge den rigtige bundmaling til din båd og give dig råd om påføring.
Hvis din bundmaling skaller af, så har vi lavet en video om hvordan du får en fin bund igen.
Langt de fleste både der er malet med selvpolerende bundmaling har problemer med bundmaling der skaller af. Det er fordi der males et nyt lag bundmaling på hvert år og efter nogle år, kan de mange lag ikke modstå den modstand der er i vandet og så falder det af i flager under sejlads.
Der er i princippet ikke noget galt med det og så længe der er resterende maling på skal den nok holde ruerne væk (hvis det er en kvalitetsmaling). Men det er en god idé at slibe noget af det overskydende af og komme ind til en fast bund igen.
Dette handler IKKE om hvordan du laver en fuld bundbehandling, med ny primer mv. Videoen handler om hvordan du let kan slibe din bundmaling plan og pæn, som en del af den almindelige vedligeholdelse.
Slibning af bunden med excentersliber/rystepudser
Sørg for at du har en rigtig god rystepudser med sug/støvsuger på. Du skal også sørge for at bruge gode sliberondeller - vi bruger Abralnet fra Mirka, da suget er direkte igennem rondellen. Det betyder at det støver ganske lidt og skader derfor hverken dig eller de omkringliggende både. Vi har brugt sliberondeller med korn 40.
Du skal huske gode værnemidler - handsker, briller, maske og gerne høreværn.
Vandlinjetape/malertape
Brug en god vandlinjetape og vær altid opmærksom på ikke at lade vandlinjetapen sidde. Det er ligegyldigt om det er en rød, blå eller gul tape, så risikerer du at den sidder fast i vandlinjen.
Maling af bunden med bundmaling
Til maling af bunden skal du bruge et godt rullesæt og en god bundmaling. Gør dig selv den tjeneste at bruge en kvalitetsbundmaling - der er absolut en sammenhæng mellem pris og kvalitet i bundmaling. Så skal du bruge god vandlinjetape, lidt god musik og en kop kaffe... Det er ikke så svært :-) GOD FORNØJELSE!
Valget af den rigtige bundmaling er afgørende for din båds langvarige beskyttelse mod marinevækster, alger, ruer, muslinger mv. Vi har alle prøvet at tage båden op til efteråret og tænkt "Jeg skulle nok have sat mig lidt mere ind i det der med bundmaling". Det er faktisk ikke så svært at vælge den rigtige bundmaling, hvis man lige bruger lidt tid på at sætte sig ind i det.
Det første du skal gøre er at finde ud af hvilken TYPE bundmaling der er på din båd nu. Det kan godt være lidt problematisk, men hvis du spytter på din finger, gnider den over bundmalingen på din båd og den bliver farvet, så har du med stor sandsynlighed selvpolerende bundmaling på. Hvis ikke den smitter af, så har du Hard Racing (hård bundmaling) eller en tyndfilms bundmaling, som eksempelvis VC 17.
Nedenfor har vi lige prøvet at liste de forskellige typer af bundmaling, så det er lettere for dig at finde ud af hvad du har på bunden og fortælle lidt om de forskellige typers fordele og ulemper. Du kan egentlig kun bruge fordele og ulemper hvis du har tænkt dig at give din båd en bundbehandling og starter forfra. Det altovervejende udgangspunkt er nemlig at du altid skal male din bund med samme type bundmaling som tidligere. Det behøver på ingen måde være samme varmærke (Hempel, International, Jotun o.lign), men det SKAL eksempelvis være selvpolerende på selvpolerende.
Sammenhængen mellem pris og kvalitet
Pris og kvalitet på bundmaling hænger uløseligt sammen. Årsagen er at der er nogle stoffer i bundmaling som er ret dyre - herunder eksempelvis kobber. Kobber er dyrt og jo mere kobber der er i (og andre biocider), des mere effektiv er bundmalingen. Hvis du løfter en 2,5 liter høj-kvalitetsbundmaling vil du mærke at den er meget tung. Ofte vejer 2,5 liter kvalitetsbundmaling op mod 4-5 kg., fordi der er så meget tørstof i og det er dét der gør den effektiv.
Typer af Bundmaling:
Der findes forskellige typer bundmaling, hver med sine egne karakteristika, samt adskillige mærker med unikke formuleringer. I denne dybdegående test vil vi udforske fire hovedtyper af bundmaling og evaluere flere prominente mærker for at hjælpe dig med at træffe en informeret beslutning.
Selvpolerende Bundmaling:
Fordel: Selvpolerende bundmaling frigiver gradvist aktive stoffer, hvilket sikrer konstant beskyttelse. Det er en bundmalingstype som er virkelig nem og have med at gøre. Bunden skal naturligvis højtryksrenses når den kommer på land, men så kan du male et nyt lag udenpå. Hvis du køber en kvalitetsbundmaling så kan du næsten være sikker på at der ikke er bevoksning på når du tager båden på land.
Ulemper: Der er flere ulemper ved selvpolerende bundmaling. Da man maler et nyt lag udenpå hvert år bygges der automatisk nye lag på og efter noget tid vil det begynde at skalle af. Der er ikke noget farligt i at din selvpolerende bundmaling skaller af, men det kan have indflydelse på fart og brændstofforbrug. Derfor er der flere der vælger at skrabe eller blæse det hele af og starte forfra med primer og ny bundmaling hvert 5-15 år. En anden og meget væsentlig ulempe er at det er ENORMT MILJØSKADELIGT - der er biocider i bundmalingen og de skader miljøet (og dig, hvis ikke du passer på.)
Testresultat: Ideel til både, der bevæger sig regelmæssigt (typisk under 50 knob), da den opretholder effektiviteten gennem brug.
Vores gode råd: KØB KVALITETSBUNDMALING - SÅ UNDGÅR DU HOVEDPINER
Hard Racing Bundmaling:
Hard Racing eller hårde bundmalingstyper er lavet til både der sejler hurtigt eller som gerne vil have en helt glat bund. Bundmalingstypen er ikke så effektiv som selvpolerende, men det er trade-off en for at have en glat bund.
Fordel: Hard racing bundmaling er kendt for sin hårdføre overflade og effektivitet ved høje hastigheder. Den er rimelig effektiv, men kræver at du sejler meget.
Ulempe: I realiteten skal du slibe båden let hvert år, da det yderste lag Hard Racing er "dødt" og derfor skal du ind til et lag hvor der stadig er aktive biocider. Det er igen en bundmaling som skader miljøet og har biocider i, som ikke er godt for dig og havmiljøet.
Testresultat: Fremragende til racerbåde, der kræver minimal friktion og optimal ydeevne.
Tyndfilmsbundmaling (VC 17m, VC 17 m Extra og lignende):
Tyndfilmsbehandlinger og tyndfilmsbundmalinger har være brugt i mange år. Hvis du går en tur på havnen om foråret vil du se både som har en flot kobberfarvet bund. Denne farve skifter dog ganske hurtigt når båden bliver sat i vandet og vil blive grafit-grå i stedet. Det er både der har fået VC 17m, som er en meget populær bundmalingstype - særligt blandt kapsejlere mv., da det giver en helt glat bund
Fordel: Tyndfilmsbundmaling, som VC 17m, giver en glat overflade og modvirker algevækst. Jo mere du sejler des mere effektiv er bundmalingen.
Ulempe: Der er mange biocider i tyndfilmsbundmalinger og derfor skader de havmiljøet (og dig) - desuden skal du nok regne med at denne type vil udgå i fremtiden, da den er miljøskadelig.
Testresultat: Velegnet til hurtige både, da den reducerer friktion og er effektiv i milde farvande.
Biocidfrie Bundmalinger:
Da det nye biocid direktiv dikterer mængden af biocider i bundmaling, skal du forvente at de traditionelle bundmalinger som listet ovenfor vil udgå. Derfor er der mange der skifter til biocidfrie bundmalingstyper. De fleste store bundmalingsproducenter kommer med biocidfrie alternativer, men Hempel er nok dem der har længst erfaring. De har udviklet en silikonebaseret type til erhvervstrafikken og har videreudviklet den til lystbåde. Mange tror fejlagtigt at det er en ny teknologi, men den har faktisk været brugt i over 10 år.
Fordel: Biocidfrie bundmalinger anvender alternative teknologier for at mindske miljøpåvirkningen. Mange af produkterne er 2-årige så du skal kun behandle båden hvert andet år. Desuden er friktionen meget lav, så mange oplever reduktion i brændstofforbrug og højere fart.
Ulemper: Det kræver at du sætter dig ind i produkter og proces når du skal skifte fra tradtionelle bundmalingstyper til de biocidfrie miljørigtige bundmalinger.
Testresultat: En bæredygtig løsning med varierende effektivitet afhængig af sejladsforhold og vandkvalitet.
Hempel Self-Polishing er Hempels svar på en budget-bundmaling der kan konkurre med lav-pris byggemarkedernes produkter mv. Den fungerer i princippet fint, men vi vil i stedet anbefale at finde en god pris på Mille Xtra eller Mille NCT, som helt klart er bedre bundmalinger og giver dig en højere sikkerhed.
Evaluering: Hempel Self-Polishing leverer konstant beskyttelse, men vil kræve at du sejler ofte og hvis du ligger stille i områder med marinevækst, så skal du tjekke bunden lejlighedsvist.
Anbefaling: Velegnet til både med hyppig brug og behov for vedvarende beskyttelse.
Vi tror på at biocidfrie bundmalinger er fremtiden og Hempels Silic One er et rigtig godt bud på en biocidfri bundmaling der giver dig en masse fordele.
Evaluering: Hempel Silic One byder på avanceret teknologi og effektiv forebyggelse af algevækst.
Anbefaling: Fremragende for bådeejere, der ønsker det nyeste inden for bundmalingsteknologi.
Evaluering: VC 17m Extra er kendt for sin glatte overflade og modstand mod algevækst. Problemet med denne er dog at den er udgået af sortimentet i foråret 2023 og den nye version hedder i stedet VC 17m
Anbefaling: Ideel til hurtige både og dem, der ønsker minimal vedhæftning af marineorganismer.
Evaluering: Micron 350 kombinerer effektivitet og langvarig beskyttelse mod marinevækster. En af vores absoutte favoritter blandt de selvpolerende bundmalinger.
Anbefaling: Velegnet til både i varierende sejladsforhold og miljøer.
Den bedste bundmaling afhænger af din båds unikke behov, sejladsforhold og personlige præferencer. Tag hensyn til din båds sejladsprofil, miljøpåvirkning og budget for at finde den ideelle kombination af bundmalingstype og mærke, der sikrer optimal beskyttelse og lang levetid for din båd. Vores omfattende test giver dig et solidt grundlag for at træffe den rette beslutning og nyde bekymringsfri sejlads.
Ruer på Z-drev og propel? Sådan fjerner du dem effektivt!
Har du også oplevet at få ubudne gæster i form af ruer på dit z-drev? Ruer kan sætte sig fast på både propeller, aksler og drev og forårsage en række problemer, herunder øget brændstofforbrug, nedsat topfart og øget risiko for skader. Heldigvis er der flere ting, du selv kan gøre for at fjerne ruer og beskytte dit drev.
Hvad er ruer egentlig?
Ruer er små, marine organismer, der sætter sig fast på hårde overflader under vand. De kan være meget vedhængende og kan danne store kolonier, der påvirker din båds ydeevne.
Hvorfor får man ruer?
Flere faktorer kan bidrage til dannelse af ruer, herunder:
Vandtemperatur: Varmt vand fremmer væksten af ruer.
Vandkvalitet: Højt næringsindhold i vandet kan føre til øget algevækst, som igen tiltrækker ruer.
Tid i vandet: Jo længere tid din båd ligger i vandet, jo større er risikoen for at få ruer.
Sådan fjerner du ruer fra dit z-drev:
Forberedelse:
Lift båden op: Sørg for at drevet er helt tørt, før du går i gang.
Rengøring: Vask drevet grundigt med en højtryksrenser for at fjerne løst snavs og salt.
Fjern ruerne:
Skrab forsigtigt: Brug en blød træ-rørepind til at skrabe ruerne af. Undgå at bruge metalredskaber, da de kan ridse aluminiummen.
Barnacle Remover: For mere genstridige ruer kan du bruge et specialprodukt som Starbrite Barnacle Remover. Følg altid producentens anvisninger.
Efterbehandling:
Vask igen: Vask drevet grundigt igen efter fjernelse af ruerne.
Tørring: Lad drevet tørre helt.
Forebyggelse af ruer:
For at undgå nye ruer, kan du overveje følgende:
Bundmaling: Påfør en speciel bundmaling, der er beregnet til aluminiumsdrev. Gode valg inkluderer International Trilux, Hempel Prop o Drev og Jotun Aqualine. Husk at følge producentens anvisninger og prime drevet først.
Jævnlig rengøring: Rengør dit drev regelmæssigt for at fjerne tidlige tegn på begroning.
Opbevaring: Hvis du opbevarer din båd på land i længere perioder, kan du reducere risikoen for ruer.
Husk: Det er vigtigt at vælge de rigtige produkter og følge anvisningerne nøje for at undgå at beskadige dit drev. Hvis du er i tvivl, så kontakt en professionel.
Ved at følge disse råd kan du holde dit z-drev rent og frit for ruer, hvilket vil forbedre din båds ydeevne og levetid.
Der er mange forskellige holdninger til hvordan og hvornår man skal højtryksrense bunden på båden. Der er også delte meninger om bunden skal slibes hvert år og om eventuelle afskalninger skal spartles ud og overmales med primer og så bundmaling.
Meget af det her kommer an på hvilken båd man har, hvilken bundmaling man bruger og hvilke krav man har til bunden på båden.
Langt de fleste lystbåde benytter sig af selvpolerende bundmaling og det er faktisk uanset om man det er hurtiggående både eller sejlbåde. Selvpolerende bundmaling er lavet så der hele tiden slides en lille smule af bundmalingen af når man sejler - det er netop dette og biociderne i bundmalingen der skal holde bevoksning og ruer væk.
Men dette betyder også at når du højtryksrenser eller vasker bunden på din båd ryger der en smule af bundmalingen af og nogle gange ryger den af i flager (typisk hvis ikke der har været primet ordentligt). Langt de fleste er ikke så bekymret for det og maler blot et nyt lag bundmaling ovenpå. Men det betyder jo at der bliver bygget mange lag ovenpå hinanden og dermed bliver bunden ujævn.
En båd med ujævn bund og med mange lag bundmaling sejler ikke så godt som en båd med en helt glat bund. Så hvis du sejler i en hurtiggående motorbåd eller hvis du bruger sin sejlbåd til kapsejlads, så vil du helt sikkert kunne mærke forskel. Det har også stor indflydelse på brændstofforbruget.
Derfor er der nogle der sliber bunden en lille smule (ikke nødvendigvis ind til primer) hvert år. Det er et stort arbejde, men det giver mening for nogen der vil have den sidste marginal med og som ikke vil have at bundmalingen bliver bygget op over tid.
Hvornår skal jeg højtryksrense bund
Der er mange der er af den holdning at bunden skal højtryksrenses lige efter båden er kommet op og mens bunden stadig er våd. Vores erfaring er dog at det ikke spiller den store rolle. Hvis bunden og de alger og slam der sidder på er tørret ud, så sprøjt lidt vand ud over og vent 10 minutter, så er den opblødt og lettere at få af.
Det er dog en god idé at højtryksrense bunden om efteråret når båden er kommet på land. Men det skyldes mere at så er båden klar til vinteropbevaringen og klar til at du kan bundmale når tiden og vejret er til det.